@article { author = {ashofteh, hossein}, title = {Model of world energy demand function using logistic regression method}, journal = {New Science and Technology}, volume = {2}, number = {2}, pages = {222-227}, year = {2020}, publisher = {}, issn = {2783-1094}, eissn = {2783-1094}, doi = {}, abstract = {In this paper, the concept of logistic regression is first described and then using the definition of 21 independent indicators as input data over a period of 40 years, the global energy demand function in the transportation sector is modeled and the effect of stimuli Independently, the transportation demand function has been studied.By using Econometric analyses and spss software ,first we find 21 indicators that can effect on energy demand , Out of 21 selected indicators, only ten have a direct impact. among which health indicators, domestic policies of oil cartels, water stress index, oil production, have They are the most effective, on the other hand, the price elasticity of gasoline and natural gas carriers is negative and significant. Also, the price elasticity of gas oil did not have a significant effect on the energy demand of this sector during the study period. However, the income elasticity of energy demand has been positive and significant. Finally, it enters the analysis of energy demand in Iran, and based on statistics and charts, analyzes have been done.}, keywords = {Energy,demand,function,Transportation}, title_fa = {مدل تابع تقاضای انرژی حمل ونقل جهان با استفاده از روش رگرسیون لجستیک و بررسی شاخص ها}, abstract_fa = {در این مقاله ابتدا مفهوم رگسیون لجستیک شرح داده شده است و در ادامه با استفاده از تعریف 21 شاخص مستقل به عنوان داده های ورودی در بازه ی 40 ساله، تابع تقاضای انرژی جهان در بخش حمل و نقل،با استفاده از نرم افزار های spss و Eviews مدل سازی شده است و تاثیر محرک های مستقل به تابع تقاضای حمل نقل بررسی گردیده است، از بین 21 شاخص انتخاب شده تنها ده شاخص دارای تاثیر مستقیم می باشند که از بین آن ها، شاخص های مصرف انرژی جهان ،سیاست های داخلی کارتل های نفتی ،شاخص جمعیت ،میزان تولید نفت خام ، سلامت و تاثیر آلودگی ناشی از حمل و نقل بر آن، دارای بیشترین تاثیر گذاری می باشند، از طرفی کشش قیمتی حامل‌های انرژی بنزین و گاز طبیعی منفی و معنادار است.همچنین، کشش قیمتی نفت گاز اثر معناداری روی تقاضای انرژی این بخش در طی دوره مورد مطالعه نداشته است}, keywords_fa = {تقاضا,انرژی,رگرسیون,آلودگی}, url = {https://www.jsat.ir/article_129856.html}, eprint = {https://www.jsat.ir/article_129856_dd8ffc386a5992337adc852fccfc8336.pdf} }