ORIGINAL_ARTICLE
آتشسوزی در جنگل (بررسی علل، آسیبها و مزایا)
هدف از مطالعه حاضر بررسی آتشسوزی در اکوسیستمهای جنگلی و علل ایجاد، مضرات و مزایای ناشی از آن بر این اکوسیستم بود. نتایج این مطالعه نشان داد که آتشسوزی در جنگل مزایای اندکی فقط برای برخی گونههای گیاهی و جانوری خواهد داشت. این مزایا در مقابل مضرات و تخریبهای ایجاد شده بسیار ناچیز است و سلامت و کیفیت فون و فلور جنگل را تحت تأثیر قرار خواهد داد و مضرات جبرانناپذیری برجای خواهد گذاشت که جبران آن به سالها زمان و مدیریت نیاز دارد زیرا اثرات محلی به اثرات منطقهای و ملی تبدیل خواهند شد. این تحقیق نشان داد که رابطه تنگاتنگی بین عوامل اقلیمی و آتشسوزی جنگل در طی 10 سال گذشته به ثبت رسیده است. بهطوریکه کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت و کاهش ریزش برف از عوامل مهم بودند. 90 درصد عامل اصلی ایجاد آتشسوزی، عامل انسانی تشخیص داده شده است. اگرچه جلوگیری ازآتشسوزی در جنگلها کاری بسیار سخت است اما شناسایی مناطق مستعد، افزایش ایستگاههای آتشنشانی در مناطق پرخطر، کنترل عوامل ایجاد کننده آتشسوزی تا حد زیادی از اثرات مخرب جلوگیری کند. آنچه بر اساس تحقیقات مسلم شده است آن است که آتشسوزی جنگل موضوعی پیچیده است که تمام جوانب این اکوسیستم مهم را در بر خواهد گرفت و اثرات سوء آن بر سایر جوامع نیز تأثیرات بهسزایی خواهد داشت.
https://www.jsat.ir/article_111080_87f34a9b0c76c3cbb0a9d866e612da15.pdf
2020-07-22
183
187
تغییر اقلیم
جنگل
اکوسیستم
تخریب جنگل
رؤیا
عابدی
royaabedi@tabrizu.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل اقتصادی و محیط زیستی سیستم نوین هوشمند گرمایش مرکزی ساختمان بر پایه بهینه سازی انتشار آلاینده ها
امروزه با توجه به زیرساخت های فرسوده و سنتی موجود در سیستم های گرمایشی مورد استفاده در ساختمان های مسکونی، ادارات و مراکز تجاری، تغییر و جایگزینی آن ها با سیستم های نوین با مشکلات عدیده ای در سطح کشور مواجه است و عملا اجرای این مهم را به امری ناممکن مبدل ساخته است. یکی از روش های کاربردی با هدف توسعه پایدار، هوشمند سازی موتورخانه ها می باشد. در این مطالعه برای اولین بار هوشمند سازی موتورخانه یک ساختمان مسکونی با متراژ 2250 متر واقع در شهر تهران با توجه به اولویت بندی های پیش بینی شده در چگونگی مصرف انرژی در حوزه مورد مطالعه بر اساس دو شاخص عادات مصرفی ساکنین و دمای هوای محیط صورت گرفته است. بر طبق نتایج بدست آمده، در صورت اجرای این طرح سالیانه 34972.8 متر مکعب در مصرف گاز طبیعی موتورخانه صرفه جویی گردیده و متعاقبا از انتشار 93.96 کیلوگرم منواکسید کربن و 9/670 کیلوگرم دی اکسید کربن به هوا جلوگیری به عمل آمده است. همچنین صرفه جویی های اقتصادی طرح از مجموع هزینه های کاهش یافته در مصرف گاز طبیعی با در نظر گیری 22 سنت به ازای هر متر مکعب گاز طبیعی صادراتی کشور و هزینه ناشی از جلوگیری از انتشار گاز دی اکسید کربن که بر طبق پیمان کیوتو میزان 6/3 سنت به ازای هر کیلوگرم می باشد در نظر گرفته شده است. با توجه به محاسبات صورت گرفته در صورت اجرای طرح سالیانه میزان 868.95 دلار در هزینه های در نظر گرفته شده صرفه جویی می گردد.
https://www.jsat.ir/article_111103_8cee088b29fc062e6c56416004fbb910.pdf
2020-07-22
188
199
آلودگی هوا
سیستم گرمایش هوشمند
مشعل
بهینه سازی موتورخانه
آتیلا
فاضلی
a_smartteam@yahoo.com
1
دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش، کیش، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
پرداختی
alirezap@ut.ac.ir
2
استادیار / دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
AUTHOR
محمد علی
زاهد
zahed.moe@gmail.com
3
استادیار / دانشکده زیست دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
برآورد تابع تقاضای مصرف بنزین در ایران با تاکید بر هدفمندی یارانه ها
مدیریت تقاضای بنزین در ایران ضمن شناسایی عوامل مهم و تأثیرگذار بر مصرف این حامل انرژی، نیازمند آن است که حـساسیت هر یک از آنها نیز بررسی شود. از این رو، در این مطالعه به بررسی رفتار مصـرفکنندگان بنزین در قالب یک مدل اقتصـادسنجی و با استفاده از روش مدلسازی حداقل مربعات معمولی پرداخته شده است. تابع تقاضای بنزین با استفاده از دادههای جمعآوری شده طی سالهای (1395-1375) در سطح کشور و با نرمافزار Eviews برآورد شده است. نتایج برآورد حاکی از آن است که از میان متغیرهای بهکار رفته، مصرف بنزین با درآمد ملی سرانه و قیمت گازوئیل رابطه مستقیم دارد؛ همچنین نتیجه آزمون تأثیرگذاری قیمت بنزین و هدفمندی یارانه بر مصرف بنزین منفی و معنادار میباشد.بنابراین پیشنهاد می شود، باتوجه به تأثیرگذاری افزایش درآمد بر تقاضای مصرف بنزین، دولت و سیاستگذاران در تلاش باشند که فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در دستورکار خود قرار بدهند. و همچنین با توجه به تأثیرگذاری منفی هدفمندی یارانه بر کاهش تقاضای بنزین، شایسته است ضعفها و نواقص از این برنامه برطرف شود.
https://www.jsat.ir/article_128752_66c30820b5a0d17541022cebfb275e94.pdf
2020-07-22
200
211
هدفمندی یارانه"
"حداقل مربعات معمولی"
"تقاضای بنزین"
فاطمه
زارع مؤیدی
hasti.moayedi@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد MBA گرایش استراتژی،پردیس بین الملل دانشگاه تهران،کیش،ایران.
LEAD_AUTHOR
پوریا
فرح گل
pouriafarahgol@gmail.com
2
دانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، دانشکده مدیریت و برنامهریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل موانع پیادهسازی سیستم مدیریت انرژی (ISO50001) در صنایع خودروسازی مطالعهی موردی (ایرانخودرو)
امروزه یکی از نیازهای مبرم جوامع انسانی بهخصوص صنایع در تمامی کشورها ازجمله صنایع خودروسازی، مسئله مدیریت انرژی میباشد. ارتباط تنگاتنگ انرژی و توسعهی اقتصادی و انتظاری که از افزایش قیمت انرژی در آینده وجود دارد، توجه به امر استفادهی منطقی از انرژی را ضروری میسازد. عدم کار آیی مصرف انرژی و هدر رفتن نزدیک به یکسوم از کل انرژی در فرایند صنعتی ضرورت مدیریت مصرف انرژی در صنایع بهخصوص صنایع خودروسازی را روشن و آشکار میکند؛ اما در این راه موانع متعددی وجود دارد، جهت رفع آنها نیاز به شناسایی و آگاهی از موانع، کلید موفقیت در این زمینه است؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی موانع تأثیرگذار در پیادهسازی سیستم مدیریت انرژی ISO50001 در بخش صنایع خودروسازی (ایرانخودرو) میباشد. در پژوهش سعی شده است که با تحلیل عاملی موانع پیادهسازی مدیریت انرژی در صنایع خودروسازی این موانع بررسی شود. برای انجام این مهم تعداد 14 پرسشنامه در اختیار 30 نفر از خبرگان بخش صنعت خودروسازی قرار گرفت و نتایج این پژوهش نشان داد که موانع ناشی از عامل اقتصادی با میانگین 04/7، بیشترین میانگین و عامل فرهنگی با میانگین 82/2، کمترین میانگین را در بین دیگر عوامل را در میان این موانع دارا میباشند. ازاینرو توجه بیشتر به این موانع و انجام اقدامات موردنیاز برای رفع آنها، به پیادهسازی این استاندارد در صنایع خودروسازی (ایرانخودرو) کمک قابلتوجهی میکند.
https://www.jsat.ir/article_128924_11870cbafba28bd2855365b5fc772498.pdf
2020-07-22
212
221
" ایرانخودرو "
" صنعت خودروسازی"
" موانع پیادهسازی سیستم مدیریت انرژی "
اکبر
جعفری
jafariakbar9727@gmail.com
1
پژوهشگر، دانشگاه عالی دفاع ملی
LEAD_AUTHOR
جواد
فهیم
javad.fahim@kiau.ac.ir
2
استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مکاترونیک، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل تابع تقاضای انرژی حمل ونقل جهان با استفاده از روش رگرسیون لجستیک و بررسی شاخص ها
در این مقاله ابتدا مفهوم رگسیون لجستیک شرح داده شده است و در ادامه با استفاده از تعریف 21 شاخص مستقل به عنوان داده های ورودی در بازه ی 40 ساله، تابع تقاضای انرژی جهان در بخش حمل و نقل،با استفاده از نرم افزار های spss و Eviews مدل سازی شده است و تاثیر محرک های مستقل به تابع تقاضای حمل نقل بررسی گردیده است، از بین 21 شاخص انتخاب شده تنها ده شاخص دارای تاثیر مستقیم می باشند که از بین آن ها، شاخص های مصرف انرژی جهان ،سیاست های داخلی کارتل های نفتی ،شاخص جمعیت ،میزان تولید نفت خام ، سلامت و تاثیر آلودگی ناشی از حمل و نقل بر آن، دارای بیشترین تاثیر گذاری می باشند، از طرفی کشش قیمتی حاملهای انرژی بنزین و گاز طبیعی منفی و معنادار است.همچنین، کشش قیمتی نفت گاز اثر معناداری روی تقاضای انرژی این بخش در طی دوره مورد مطالعه نداشته است
https://www.jsat.ir/article_129856_dd8ffc386a5992337adc852fccfc8336.pdf
2020-07-22
222
227
تقاضا
انرژی
رگرسیون
آلودگی
حسین
آشفته
hoseinashofteh69@gmail.com
1
دانشجو تربیت مدرس، فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت آتشسوزی طبیعی جنگل ها در سناریوهای تغییر اقلیم IPCC
در این پژوهش، با استفاده از پارامترهای اقلیمی و تغییرات آن ها، مدل سازی آتشسوزی طبیعی جنگل ها انجام شده و با استفاده از نتایج مدل، امکان پیش بینی آتش سوزی های طبیعی جنگل ها فراهم گردید. سپس با استفاده از خروجی مدل، پیش بینی وضعیت آتش سوزی طبیعی جنگل ها در آینده با توجه به سناریوهای تغییر اقلیم IPCC، انجام شد. نتایج بدست آمده، نشان میدهد میانگین دما فقط در سناریوی RCP2.6 زیر 1 درجه سلسیوس است. بنابراین، در سایر سناریوها، خطر جدی آتشسوزی جنگل های معتدل را تهدید میکند. اما در خصوص جنگل های سردسیر، با توجه به اینکه فقط در سناریوی RCP8.5، مقدار میانگین دما بیشتر از 8/2 درجه سلسیوس است، خطر جدی آتشسوزی در این سناریو احساس میشود. البته به این معنا نیست که در سایر سناریوها، خطر آتشسوزی در جنگلهای سردسیر وجود نخواهد داشت؛ بلکه تعداد و وسعت آتش سوزی ها در سناریوی RCP8.5 بسیار بیشتر از سایر سناریوها است.
https://www.jsat.ir/article_130157_586fe9478d305485d82f627d045916d7.pdf
2020-07-22
228
231
"آتشسوزی جنگلها"
"تغییر اقلیم"
"سناریوهای IPCC"
امیرحسین
سادات رضوی
sadatrazavi@ut.ac.ir
1
دانشجوی دکترا، مهندسی محیط زیست-آلودگی هوا، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
AUTHOR
مجید
شفیع پور مطلق
shafiepour@ut.ac.ir
2
دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
نورپور
noorpoor@ut.ac.ir
3
دانشکده محیط زیست - دانشگاه تهران
AUTHOR
امیرهوشنگ
احسانی
ehsani@ut.ac.ir
4
دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران
AUTHOR