مرکز دانش بنیان فن پایا
( فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی)علم و صنعت روز2783-10942220200722Forest fires (investigation of causes, damages and benefits)آتشسوزی در جنگل (بررسی علل، آسیبها و مزایا)183187111080FAرؤیا عابدیJournal Article20200628The purpose of this study was to investigate the causes, damages, and benefits of fires in forest ecosystems. The results of this study showed that forest fires will have only negligible benefits for some plant and animal species and it will leave irreparable damage, which will take years because local effects will happen regional and national. The study found that the close relationship between climatic factors and forest fires has been recorded over the past 10 years, with declining rainfall, rising temperatures, and decreasing snowfall. 90% of the main causes of the fires are human-caused. Although it is very difficult to prevent forest fires but identifying potential areas, increasing fire stations in high-risk areas, and controlling the causes of fires largely prevent destructive effects. Researches proved that forest fires are a complex issue and it will have significant effects on all aspects of this important ecosystem and also on other communities.هدف از مطالعه حاضر بررسی آتشسوزی در اکوسیستمهای جنگلی و علل ایجاد، مضرات و مزایای ناشی از آن بر این اکوسیستم بود. نتایج این مطالعه نشان داد که آتشسوزی در جنگل مزایای اندکی فقط برای برخی گونههای گیاهی و جانوری خواهد داشت. این مزایا در مقابل مضرات و تخریبهای ایجاد شده بسیار ناچیز است و سلامت و کیفیت فون و فلور جنگل را تحت تأثیر قرار خواهد داد و مضرات جبرانناپذیری برجای خواهد گذاشت که جبران آن به سالها زمان و مدیریت نیاز دارد زیرا اثرات محلی به اثرات منطقهای و ملی تبدیل خواهند شد. این تحقیق نشان داد که رابطه تنگاتنگی بین عوامل اقلیمی و آتشسوزی جنگل در طی 10 سال گذشته به ثبت رسیده است. بهطوریکه کاهش بارندگی، افزایش درجه حرارت و کاهش ریزش برف از عوامل مهم بودند. 90 درصد عامل اصلی ایجاد آتشسوزی، عامل انسانی تشخیص داده شده است. اگرچه جلوگیری ازآتشسوزی در جنگلها کاری بسیار سخت است اما شناسایی مناطق مستعد، افزایش ایستگاههای آتشنشانی در مناطق پرخطر، کنترل عوامل ایجاد کننده آتشسوزی تا حد زیادی از اثرات مخرب جلوگیری کند. آنچه بر اساس تحقیقات مسلم شده است آن است که آتشسوزی جنگل موضوعی پیچیده است که تمام جوانب این اکوسیستم مهم را در بر خواهد گرفت و اثرات سوء آن بر سایر جوامع نیز تأثیرات بهسزایی خواهد داشت.مرکز دانش بنیان فن پایا
( فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی)علم و صنعت روز2783-10942220200722Economic and environmental analysis of a new intelligent central heating system based on optimizing pollutant emissionsتحلیل اقتصادی و محیط زیستی سیستم نوین هوشمند گرمایش مرکزی ساختمان بر پایه بهینه سازی انتشار آلاینده ها188199111103FAآتیلا فاضلیدانشکده محیط زیست، دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش، کیش، ایران0000-0003-0027-0054علیرضا پرداختیاستادیار / دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهرانمحمد علی زاهداستادیار / دانشکده زیست دانشگاه خوارزمیJournal Article20200722Nowadays, due to the worn and traditional infrastructure in the heating systems used in residential buildings, offices and commercial centers, changing and replacing them with new systems is facing many problems in the country and the implementation of this important Has made it impossible. One of the practical methods with the aim of sustainable development is to make boiler rooms smarter. In this study, for the first time, the boiler room of a residential building with an area of 2250 meters located in Tehran was smartened according to the predicted priorities in how to consume energy in the study area based on two indicators of residents' consumption habits and ambient temperature. According to the obtained results, if this plan is implemented, 34972.8 cubic meters of natural gas consumption of the boiler room will be saved annually, and subsequently 93.96 kg of carbon monoxide and 670.9 kg of carbon dioxide will be prevented from being released into the air. Also, the economic savings of the project from the total reduced costs in natural gas consumption, taking into account 22 cents per cubic meter of the country's natural gas export and the cost of preventing the emission of carbon dioxide, which according to the Kyoto agreement is 6 / 3 cents per kilogram is considered. According to the calculations, if the annual plan is implemented, $ 868.95 will be saved in the considered costs.امروزه با توجه به زیرساخت های فرسوده و سنتی موجود در سیستم های گرمایشی مورد استفاده در ساختمان های مسکونی، ادارات و مراکز تجاری، تغییر و جایگزینی آن ها با سیستم های نوین با مشکلات عدیده ای در سطح کشور مواجه است و عملا اجرای این مهم را به امری ناممکن مبدل ساخته است. یکی از روش های کاربردی با هدف توسعه پایدار، هوشمند سازی موتورخانه ها می باشد. در این مطالعه برای اولین بار هوشمند سازی موتورخانه یک ساختمان مسکونی با متراژ 2250 متر واقع در شهر تهران با توجه به اولویت بندی های پیش بینی شده در چگونگی مصرف انرژی در حوزه مورد مطالعه بر اساس دو شاخص عادات مصرفی ساکنین و دمای هوای محیط صورت گرفته است. بر طبق نتایج بدست آمده، در صورت اجرای این طرح سالیانه 34972.8 متر مکعب در مصرف گاز طبیعی موتورخانه صرفه جویی گردیده و متعاقبا از انتشار 93.96 کیلوگرم منواکسید کربن و 9/670 کیلوگرم دی اکسید کربن به هوا جلوگیری به عمل آمده است. همچنین صرفه جویی های اقتصادی طرح از مجموع هزینه های کاهش یافته در مصرف گاز طبیعی با در نظر گیری 22 سنت به ازای هر متر مکعب گاز طبیعی صادراتی کشور و هزینه ناشی از جلوگیری از انتشار گاز دی اکسید کربن که بر طبق پیمان کیوتو میزان 6/3 سنت به ازای هر کیلوگرم می باشد در نظر گرفته شده است. با توجه به محاسبات صورت گرفته در صورت اجرای طرح سالیانه میزان 868.95 دلار در هزینه های در نظر گرفته شده صرفه جویی می گردد.مرکز دانش بنیان فن پایا
( فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی)علم و صنعت روز2783-10942220200722Estimation of Gasoline Consumption Demand Function In Iran with Emphasis On Targeted Subsidiesبرآورد تابع تقاضای مصرف بنزین در ایران با تاکید بر هدفمندی یارانه ها200211128752FAفاطمه زارع مؤیدیکارشناسی ارشد MBA گرایش استراتژی،پردیس بین الملل دانشگاه تهران،کیش،ایران.پوریا فرح گلدانشجوی دکتری مدیریت سیستمها، دانشکده مدیریت و برنامهریزی راهبردی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران.Journal Article20201111Management of gasoline demand in Iran, while identifying important and influential factors on the consumption of this energy carrier, needs to examine the sensitivity of each of them. Therefore, in this study, the behavior of gasoline consumers in the form of an econometric model and using the ordinary least squares modeling method has been investigated. The gasoline demand function has been estimated using the data collected during the years (1395-1375) in the country and with Eviews software. The results show that among the variables used, gasoline consumption is directly related to national per capita income and diesel prices; also, the result of the test of the effect of gasoline price and targeted subsidies on gasoline consumption is negative and significant.It is therefore suggested, Given the impact of rising revenues on gasoline demand, the government and policymakers are trying to put the culture of using public transportation on their agenda. Also, considering the negative impact of targeted subsidies on reducing gasoline demand, it is worthwhile to address the weaknesses and shortcomings of this program.مدیریت تقاضای بنزین در ایران ضمن شناسایی عوامل مهم و تأثیرگذار بر مصرف این حامل انرژی، نیازمند آن است که حـساسیت هر یک از آنها نیز بررسی شود. از این رو، در این مطالعه به بررسی رفتار مصـرفکنندگان بنزین در قالب یک مدل اقتصـادسنجی و با استفاده از روش مدلسازی حداقل مربعات معمولی پرداخته شده است. تابع تقاضای بنزین با استفاده از دادههای جمعآوری شده طی سالهای (1395-1375) در سطح کشور و با نرمافزار Eviews برآورد شده است. نتایج برآورد حاکی از آن است که از میان متغیرهای بهکار رفته، مصرف بنزین با درآمد ملی سرانه و قیمت گازوئیل رابطه مستقیم دارد؛ همچنین نتیجه آزمون تأثیرگذاری قیمت بنزین و هدفمندی یارانه بر مصرف بنزین منفی و معنادار میباشد.بنابراین پیشنهاد می شود،<br /> باتوجه به تأثیرگذاری افزایش درآمد بر تقاضای مصرف بنزین، دولت و سیاستگذاران در تلاش باشند که فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در دستورکار خود قرار بدهند. و همچنین با توجه به تأثیرگذاری منفی هدفمندی یارانه بر کاهش تقاضای بنزین، شایسته است ضعفها و نواقص از این برنامه برطرف شود.مرکز دانش بنیان فن پایا
( فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی)علم و صنعت روز2783-10942220200722Analysis Barriers to Implementing Energy Management System (ISO50001) in Automotive Industry: A Study on (Iran-Khodro)تحلیل موانع پیادهسازی سیستم مدیریت انرژی (ISO50001) در صنایع خودروسازی مطالعهی موردی (ایرانخودرو)212221128924FAاکبر جعفریپژوهشگر، دانشگاه عالی دفاع ملیجواد فهیماستادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مکاترونیک، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرزJournal Article20201214Today,one of the urgent needs of human societies, especially industries in all countries, including the automotive industry, is the issue of energy management. The close relationship between energy and economic development and the expectation that energy prices will rise in the future make it necessary to pay attention to the rational use of energy. The inefficiency of energy consumption and the loss of nearly one-third of all energy in the industrial process highlights the need for energy management in industries, especially the automotive industry; But there are several obstacles in this way, in order to overcome them, the need to identify and be aware of the obstacles is the key to success in this field; Therefore, the purpose of this study is to investigate the effective barriers in the implementation of ISO50001 energy management system in the automotive industry (Iran-Khodro). In this research, an attempt has been made to study the barriers to the implementation of energy management in the automotive industry by factor analysis. To do this, 14 questionnaires were provided to 30 experts in the automotive industry and the results of this study showed that the barriers caused by the economic factor with an average of 7.04, the highest average and the cultural factor with an average of 2.82, the lowest average Among other factors, they are among these obstacles.Therefore, paying more attention to these obstacles and taking the necessary measures to eliminate them will contribute significantly to the implementation of this standard in the automotive industry (Iran-Khodro).امروزه یکی از نیازهای مبرم جوامع انسانی بهخصوص صنایع در تمامی کشورها ازجمله صنایع خودروسازی، مسئله مدیریت انرژی میباشد. ارتباط تنگاتنگ انرژی و توسعهی اقتصادی و انتظاری که از افزایش قیمت انرژی در آینده وجود دارد، توجه به امر استفادهی منطقی از انرژی را ضروری میسازد. عدم کار آیی مصرف انرژی و هدر رفتن نزدیک به یکسوم از کل انرژی در فرایند صنعتی ضرورت مدیریت مصرف انرژی در صنایع بهخصوص صنایع خودروسازی را روشن و آشکار میکند؛ اما در این راه موانع متعددی وجود دارد، جهت رفع آنها نیاز به شناسایی و آگاهی از موانع، کلید موفقیت در این زمینه است؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی موانع تأثیرگذار در پیادهسازی سیستم مدیریت انرژی ISO50001 در بخش صنایع خودروسازی (ایرانخودرو) میباشد. در پژوهش سعی شده است که با تحلیل عاملی موانع پیادهسازی مدیریت انرژی در صنایع خودروسازی این موانع بررسی شود. برای انجام این مهم تعداد 14 پرسشنامه در اختیار 30 نفر از خبرگان بخش صنعت خودروسازی قرار گرفت و نتایج این پژوهش نشان داد که موانع ناشی از عامل اقتصادی با میانگین 04/7، بیشترین میانگین و عامل فرهنگی با میانگین 82/2، کمترین میانگین را در بین دیگر عوامل را در میان این موانع دارا میباشند. ازاینرو توجه بیشتر به این موانع و انجام اقدامات موردنیاز برای رفع آنها، به پیادهسازی این استاندارد در صنایع خودروسازی (ایرانخودرو) کمک قابلتوجهی میکند.مرکز دانش بنیان فن پایا
( فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی)علم و صنعت روز2783-10942220200722Model of world energy demand function using logistic regression
methodمدل تابع تقاضای انرژی حمل ونقل جهان با استفاده از روش رگرسیون لجستیک و بررسی شاخص ها222227129856FAحسین آشفتهدانشجو تربیت مدرس، فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر تهرانJournal Article20210421In this paper, the concept of logistic regression is first described and then using the definition of 21 independent indicators as input data over a period of 40 years, the global energy demand function in the transportation sector is modeled and the effect of stimuli Independently, the transportation demand function has been studied.By using Econometric analyses and spss software ,first we find 21 indicators that can effect on energy demand , Out of 21 selected indicators, only ten have a direct impact. among which health indicators, domestic policies of oil cartels, water stress index, oil production, have They are the most effective, on the other hand, the price elasticity of gasoline and natural gas carriers is negative and significant. Also, the price elasticity of gas oil did not have a significant effect on the energy demand of this sector during the study period. However, the income elasticity of energy demand has been positive and significant. Finally, it enters the analysis of energy demand in Iran, and based on statistics and charts, analyzes have been done.در این مقاله ابتدا مفهوم رگسیون لجستیک شرح داده شده است و در ادامه با استفاده از تعریف 21 شاخص مستقل به عنوان داده های ورودی در بازه ی 40 ساله، تابع تقاضای انرژی جهان در بخش حمل و نقل،با استفاده از نرم افزار های spss و Eviews مدل سازی شده است و تاثیر محرک های مستقل به تابع تقاضای حمل نقل بررسی گردیده است، از بین 21 شاخص انتخاب شده تنها ده شاخص دارای تاثیر مستقیم می باشند که از بین آن ها، شاخص های مصرف انرژی جهان ،سیاست های داخلی کارتل های نفتی ،شاخص جمعیت ،میزان تولید نفت خام ، سلامت و تاثیر آلودگی ناشی از حمل و نقل بر آن، دارای بیشترین تاثیر گذاری می باشند، از طرفی کشش قیمتی حاملهای انرژی بنزین و گاز طبیعی منفی و معنادار است.همچنین، کشش قیمتی نفت گاز اثر معناداری روی تقاضای انرژی این بخش در طی دوره مورد مطالعه نداشته استمرکز دانش بنیان فن پایا
( فناوری های پایش آلودگی هوا و آب و سامانه های انرژی)علم و صنعت روز2783-10942220200722Investigation of Wildfires Status in IPCC Climate Change Scenariosبررسی وضعیت آتشسوزی طبیعی جنگل ها در سناریوهای تغییر اقلیم IPCC228231130157FAامیرحسین سادات رضویدانشجوی دکترا، مهندسی محیط زیست-آلودگی هوا، دانشکده محیط زیست، دانشگاه تهرانمجید شفیع پور مطلقدانشکده محیط زیست، دانشگاه تهرانعلیرضا نورپوردانشکده محیط زیست - دانشگاه تهرانامیرهوشنگ احسانیدانشکده محیط زیست، دانشگاه تهرانJournal Article20210418In this study, we used climatic parameters and their changes to model the, wildfires and it was possible to predict wildfires using the model outputs (the output is a number). Wildfires status was predicted in the future according to IPCC climate change scenarios. The results show that the average temperature is below 1 ° C only in the RCP2.6 scenario (Other scenarios are RCP4.5, RCP6.0 and RCP8.5). Thus, there is a serious risk of wildfires at temperate forests in other scenarios. However, the average temperature is more than 2.8 degrees Celsius only in the RCP8.5 scenario at boreal forests. So there is a serious risk of wildfire only in this scenario at boreal forest. Of course, this does not mean that in other scenarios there will be no risk of wildfire in boreal forests; rather, the number and extent of fires in the RCP8.5 scenario is much larger than in other scenarios.در این پژوهش، با استفاده از پارامترهای اقلیمی و تغییرات آن ها، مدل سازی آتشسوزی طبیعی جنگل ها انجام شده و با استفاده از نتایج مدل، امکان پیش بینی آتش سوزی های طبیعی جنگل ها فراهم گردید. سپس با استفاده از خروجی مدل، پیش بینی وضعیت آتش سوزی طبیعی جنگل ها در آینده با توجه به سناریوهای تغییر اقلیم IPCC، انجام شد. نتایج بدست آمده، نشان میدهد میانگین دما فقط در سناریوی RCP2.6 زیر 1 درجه سلسیوس است. بنابراین، در سایر سناریوها، خطر جدی آتشسوزی جنگل های معتدل را تهدید میکند. اما در خصوص جنگل های سردسیر، با توجه به اینکه فقط در سناریوی RCP8.5، مقدار میانگین دما بیشتر از 8/2 درجه سلسیوس است، خطر جدی آتشسوزی در این سناریو احساس میشود. البته به این معنا نیست که در سایر سناریوها، خطر آتشسوزی در جنگلهای سردسیر وجود نخواهد داشت؛ بلکه تعداد و وسعت آتش سوزی ها در سناریوی RCP8.5 بسیار بیشتر از سایر سناریوها است.